torsdag 10 mars 2016

Kaninhelg

Helgen som var var en kaninhelg. 
Lördagen startade tidigt, halv sju åkte vi till Tierp med bilen fylld. 2 vuxna, 4 tjejer, 6 kaniner och 1 hund. Det var dags för kaninutställning.


Kl. 9 skulle alla vara på plats i sina burar för då började bedömningen.


Nästan 500 kaniner var anmälda.


A och N ställde ut Brago och Madelina på keldjursbedömningen. Brago är inte godkänd med stamtavla men det är Madelina så hon var med på båda.



Här har vi Bernard, vår nya stjärna som kom till oss när vi var på sportlov.
Han är en viltgrå dvärgvädur.


Rune blir bedömd. De kollar kön, klor, päls kvalitet och färg, utseende, kondition, vikt mm.



Spännande, tjejerna står och tittar när kaninerna blir bedömda.
Ibland stannar domarna upp och pratar ihop sig och då blir man nyfiken och undrar vad de pratar om??

Det blev en lång dag. Hemma vid kl 19 igen.
Söndag blev också kanindag då jag och A var på vårt första årsmöte.
Det var en ny erfarenhet och de hade även stamboksbedömning. 
Det är en snällare variant på utställning där man mer ser till avelsdjuret.
Nöjda med helgen och poängen vi fick så tog helgen slut alldeles för fort.

4 kommentarer:

Hannis sa...

Spännande!
Otroligt många kaniner alltså.
Hur många olika raser finns det?

Kan tänka mig att tjejerna tycker att det är kul också.

Kram Hannis

Min plats i solen sa...

Hjälp så söta! Och vad spännande med utställningar, bedömningar och priser. Roligt att ni har ett gemensamt intresse och delar glädjen. :) Jag hade kaniner när jag var liten och våra döttrar hade kaniner då de var små. Nu finns det inga kvar men nu kikar jag in här hos dig och får en härlig kanindos istället. :)

Jag hoppas att ni får en solig och fin helg.♥

Kram Lotta

Hemma på Sjuan sa...

Det var nåt nytt, hundutställningar har jag varit på en del men att kaniner ställdes ut visste jag inte. Fin bild på Rune :) Kram

FREEDOMtravel sa...

Vilka fina kaniner! Jag hade djur (kaniner, marsvin och tamråttor) när jag var yngre och var på många utställningar. Så det där känner jag igen! ;)