tisdag 28 december 2010

Koll på hunden

Vi har en granne som inte har/hade så koll på sin hund. Från vägen så har de en ca 100 meter lång backe/uppfart och när man väl kommit upp där så är det lika långt till själva huset. Deras gamla hund bruka lunka runt alldeles själv nere på gatan och kom även bort till oss och pinka på vår tomt. Det är inte så populärt när vi skaffa hund och jag tror inte de skulle gilla att vår hund sprang runt uppe hos dom!
Måttet var rågat då en dag den kom och satte sig och bajsa på vår tomt. Då gick jag upp till dom och knacka på, frun i huset öppna och jag tala om att jag inte vill ha deras hund nere hos oss.
Det här var förra sommaren och hunden ifråga avlivades senare, var väldigt gammal.
Så nu när vi gick en morgon promenad så hör jag någon som skäller där uppe när vi passerar på gatan och sen kommer det en hund nedför backen, dock inte rakt emot oss utan lite sakta allt eftersom vi går vidare. Hör även att det är en till och sen är dom två stycken nere vid vägen. Vet inte om det är deras hundar eller om det är några på besök. Kan hoppas på det senare annars är vi tillbaka på ruta ett!!


Jag förstår inte att man inte är mer rädd om sin hund än att man låter den springa nere på vägen där den kan bli påkörd. Eller har mer respekt för andra som är hundrädda eller kommer med sin egna hund, då vill man inte att det kommer en lös hund utan ägare!
Skärpning!!
Tänk vilket liv det skulle bli om Zigge kom springande lös utan oss. Enligt tidningarna skulle det stå att det var en kamphund, när han egentligen är en brukshund.

Hoppas ni har ett bra jullov!
/Kia

2 kommentarer:

Tina sa...

Oh hjälp, jag gillar inte lösspringande hundar.
Är ute o joggar ibland, vissa hundar blir glada och vill springa med, andra är mindre roliga...
Jag har stor respekt för syrrans Rottweiler, men Leija hoppar då upp på mig och pussar, slurp i stora mått!
Har fått veta att hon bara vill säga: jag är inte farlig..men vill inte ha andras hundar så nära inpå mig.

Kram Tina

Malin - Ebbas änglar sa...

Hej Kia

Håller med dig, att ha sin hund springa löst utan tillsyn är otroligt respektlöst OCH vanskligt. Man är ju rädd om dom små liven!! (Tydligen inte alla, dock!?!)

Det är bara du hör av dig om/när du vill beställa, du hittar ju till mig!!

Gott nytt år! Kram Malin