tisdag 3 februari 2015

Veckans recept (glutenfritt)

Hittade ett glutenfritt bröd som var lätt att göra. Ingen hemma är gluten men jag känner folk som är. Mycket gott blev det tycker jag och även A gav det godkänt. Blev ett stort bröd som jag dela på 4 och frös in 2 delar, en har jag ätit upp och en fick en kompis som överraskning på måndagsmorgonen. Där fick det klart godkänt och hon hoppades på nybakat varje måndag framöver....

Havre och lingonlimpa

1 dl havregryn (ren havre)
6 dl kallt vatten
1/2 dl rapsolja
1 1/2 tsk salt
1 msk malda brödkryddor
50 g jäst
1 msk fiberhusk
100 g finriven morot
1 dl solrosfrön
ca 12 1/2 dl glutenfri mjölblandning
1 dl lingon (färska el frysta)

1. Blanda havregryn och 2 dl av vattnet i en kastrull. Låt koka ca 2 min. Häll över i en bunke.
2. Tillsätt direkt resten av det kalla vattnet, olja, salt och kryddor.
3. Smula ner jästen och rör tills det lösts upp. Rör ner fiberhusk.
4. Låt stå och svälla 5 minuter.
5. Blanda ner rivna morötter, solrosfrön och hälften av mjölet.
6. Arbeta degen kraftigt i maskin 3-5 minuter. Tillsätt resten av mjölet och fortsätt arbeta degen. Den ska vara ganska lös och kladdig.
7. Blanda sist i lingonen försiktigt så de inte går sönder.
8. Flytta över degen till en bkapappersklädd plåt. Forma till en stor rund bulle.
9. Strö på lite solrosfrön och lite mjölmix. Täck med handduk och jäs ca 40 min.
10. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda brödet i 35-40 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Bild lånad från ica.

5 kommentarer:

The Place To Be sa...

Ser jättegott ut! Alltid bra att kunna om någon skulle vara allergisk!

PS. Tack för tips om ringar...och man kanske ska satsa på en möbel istället för vigselring som du!!!

Kram Malin

a kitchen in the country sa...

Vad bra med ett tips på glutenfritt. Jag har släktingar som är glutenintoleranta och det är lite knixigt att hitta sådant som smakar riktigt gott och är glutenfritt. Tack!

Jag vill också tacka dig för dina fina ord hos mig kära Kia. Din omtanke värmer så otroligt gott ska du veta. Speciellt nu när livet är tufft. Tack för att du finns.♥

Kram

anettan sa...

Mums så gott. tack för recepttips. Kram Anette

Bella sa...

Åååh, så bra med ett tips på glutenfritt bröd som ser supersmarrigt ut. Ingen här hemma är gluten, men har vänner som är så detta recept sparar jag till tillfälle :)

Kramar Bella

Hannis sa...

Baka vill jag bli bättre på.
Framför allt när det gäller bröd!
Men då måste man ju träna också=))

Lät gott och jag förstår att det väcker en viss förväntan att du ska dela ut bröd lite då och då, hehe

Kram Hannis