måndag 20 april 2015

Veckans recept

Ja, jag har missat nu en två veckor eller så. Lite lov och annat som kommit i vägen. Men i helgen prova jag baka ett nytt recept som jag funderat på ett tag. Väldigt lätt och det är glutenfritt.



Morotskaka med citronfrosting

250 g morötter
4 ägg
3 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 tsk kanel
2 tsk fiberhusk
2 dl mandelmjöl
2 3/4 dl glutenfri mjölmix
2 3/4 dl rapsolja

Frosting:
35 g smör, rumsvarmt
200 g färskost, philadelphia
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 finrivet citronskal

  1. Sätt ugnen på 180 grader. Skala och riv morötterna fint. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.
  2. Blanda bikarbonat, bakpulver, salt, kanel, fiberhusk, mandelmjöl och mjölmix. Rör ner det i äggsmeten. Tillsätt oljan och morötterna och rör ihop allt till en slät smet.
  3. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, ca 25x30 cm.
  4. Grädda kakan längst ner i ugnen i 30-32 min. Låt den svalna i formen. Skär den i rutor med en vass kniv innan du lägger på frosting.
  5. Frosting: Vispa smör och färskost luftigt med en elvisp. Blanda ner florsocker, vaniljsocker och citronskal. Bred ut frontongen på kakan. 


1 kommentar:

Hannis sa...

Som det kakmonster jag är så blev jag väldigt sugen nu förstås=))

Härligt att det gror!
Jag ska sätta det sista ikväll sen får det nog räcka för min del.
Så skön period nu med planterandet och vårkänslor!

Kram Hannis