måndag 21 september 2015

Veckans recept

Sojakyckling med blomkål

bild lånad från ica.

4 port ris
2 msk sesamfrön
1/2 blomkål
1/2 gurka
1 msk olja
1 dl japansk soja
1/2 dl vatten
1 msk strösocker
1/2 msk majsstärkelse
4 kycklingfilé

1. Koka riset enligt anvisning.
2. Rosta sesamfröna gyllenbruna i en torr och het stekpanna.
3. Skär blomkålen i tunna skivor. Dela gurkan på längden och skiva tunt. Blanda blomkål, gurka, olja och sesamfrön. Krydda med salt och peppar.
4. Blanda soja, vatten, socker och majsstärkelse. Dela varje kycklingfilé i tre bitar på längden.
5. Stek dem i olja i sen stekpanna ca 8 min. Krydda med salt och peppar. Häll över sojablandningen och låt puttra ca 2 min.
6. Servera kycklingen med ris och blomkålssallad.

Ha en toppen vecka!

1 kommentar:

Min plats i solen sa...

Mmm, låter gott. Men med tanke på att det bara är jag som tycker om blomkål här hemma så får jag kanske byta ut det mot en annan grönsak. ;)

Ha en fin start på veckan Kia.♥

Kram Lotta