tisdag 5 april 2016

Onödig tillsats


Jag har ett bröd som jag alltid bakar. Blir 4 limpor och då har vi alltid bröd i frysen.
Det är vårt standard och sen blir det lite annat mellan också.
Så nu på påskledigheten skulle jag baka för det börja sina i frysen.
Då slog mig tanken bara på sirap. Hm var det till det här brödet eller något annat??
Jag har bakat detta bröd ett antal ggr så det sitter i huvudet.
Men nu blev jag osäker på sirapen. 
Kände igen den så vl men sist hade jag inte haft i någon.
Tog fram boken och läste receptet. Japp 1 dl sirap ska det vara.
Jag hade inte saknat det i brödet och fråga mannen om han märkt något?
Nej, det hade han inte. 
Om vi inte saknat det så känns det ganska onödigt att ha i 1 dl socker/sirap i brödet.
Eller vad tycker ni? Det är ingen bakelse direkt.
Sagt och gjort, ingen sirap fick vara med denna gång heller.
Smakar utmärkt ändå!

Hoppas ni har en bra vecka.

5 kommentarer:

Home2tiny sa...

Toppen att du tog bort sirapen, socker kan man vara utan och brödet smakade ju gott ändå, tummen upp för det. Kramisar Tina

Hannis sa...

Har man inte märkt det så behövs det ju inte=))
Ju mindre socker desto bättre tänker jag!

Kram Hannis

A House With A View sa...

Bra beslut! Vi får i oss så mycket socker ändå, bra då om vi kan minska det så gott vi kan.

Kramizar aka

Maria - Wikers Liv sa...

Om det inte gjorde någon skillnad, så är det ju toppen att dra ner på just det söta!
Hembakat, vad gott!
Kram/maria

Villa Ell sa...

ÅÅå vad gott det är med hembakat.. jag har faktiskt också skippat sirapen det började nog med att jag en gång inte hade hemma och hade redan fyllt bunken med jäst, vatten, mjöl mm mm men jag märkte heller ingen skillnad...
Min man köpte "fel" linfrön för ett tag sen och han kom hem med jättepåse med hela frön så nu slänger jag ner några msk linfrön i degarna, känns bra iaf;-)

Kram Sandra