fredag 1 april 2016

Sandemar


Påskhelgen bjöd på sol och riktigt skönt vårväder. 
På söndagen efter lite burbygge och en lunch på Solsidan så åkte vi till Sandemar naturreservat och gick en promenad. Ute på en klippa blev det fika i solen.




Populärt område för fågelskådare.



Sandemar som ligger i Stockholms inre skärgård utgör ett av länets främsta herrgårdslandskap. Här finns mångfald av odlingslandskapets naturtyper, däribland vidsträckta havsstrandängar och andra naturbetesmarker. Inom området finns även kalkpåverkade så kallade rikkärr med en flora som tillhör landets finaste. Även Svärdsnäsvikens flora är skyddsvärd med en mycket speciell undervattensvegetation. Strandängarna och de grunda fjärdarna är välkända för sin rika fågelliv.
Området utgör riksintresse för naturvård, kulturminnesvård och friluftsliv. Sandemar naturreservat bildades 1997 och omfattar cirka 387 hektar varav 220 hektar utgör land.




Kasta lite macka och sen vandring tillbaka.
Lite blöta om fötterna blev vi då man skulle haft gummistövlar istället för gympaskor.
Inte riktigt torkat upp i marken.....


En mysig dg blev det med hela familjen.

2 kommentarer:

Hannis sa...

Har aldrig hört talas om Sandemar!
Ser ut att vara en vacker miljö, måste kolla upp det.
En fika i solen är ju guld värt.
Skönt att våren börjar komma.

Ja du, det här hundbråket.
Hade det varit min mamma som hade varit ute med pälsbollen då hade det gått riktigt illa. Hon hade aldrig orkat.
Jag blir tokig över folks flathet när det gäller hundar.
Just det där: Min hund är snäll...
Eller som den här tjejen sa: Jag såg inte att ni kom!
Om du har en hund som är så aggressiv så ska du väl se till att ha kontroll över den oavsett om du ser andra hundar eller inte.

Vi var på träning igår. Han är lite rädd fortfarande och vill inte riktigt leka men jag hoppas att det ska ge med sig.
Han visar i alla fall ingen aggressivitet utan springer till mig när det blir för intensivt. Det är jag glad över=))

Kram Hannis

The Swedish Wildflower sa...

Härliga bilder Kia och vad mysigt med en vandring i solskenet tillsammans hela familjen. :) Jag minns när min pappa lärde mig kasta smörgås när jag var liten. Som jag kämpade och kämpade för att mina stenar skulle hoppa åtminstone några steg. :)

Ta hand om varandra och ha en fin söndag!

Kram Lotta