måndag 14 januari 2013

De äldre uppskattar de små.

 Det blev en runda på längdskidor i söndags för hela familjen. Vi åkte till ett friluftsområde där de gör fina spår. Jag och min kompis L åkte med N och hon kämpa på bra utan något gnäll att det var jobbigt eller så.
En farbror åkte förbi och utbrast:
- Vad härligt! Hur gammal är den där?
- Eh, 6 år.
- Jätte härligt!
N blev lite frågande och jag sa att han tyckte hon var duktig.


Lite senare åkte en kvinna förbi och utbrast: - Bra jobbat! N undra vad hon sa och jag tala om vad hon sa. Då sa N: - Varför är det ingen som säger så till dig? : )
Fick förklara att de säger så till dig för att de tycker du är så duktig för att vara så liten.


En tredje hejade senare på oss. Man märker att de äldre uppskattar de små i spåren, för de andra är vi nog mest i vägen. Och jag tror att det var vanligare när vi var små att barn var aktiva så här än vad som gäller nu. Nu sitter många mest framför datan och har inte tid att vara ute i naturen. Var lika när jag vandra med M för första gången för 2 år sen tror jag. Många tyckte det var kul att se de yngre uppe på fjället och det är kul! Mer friluftsliv åt barnen och människor över lag!

6 kommentarer:

svart vitt och rött sa...

Visst är det härligt att vara ute! Vi har ett skidspår som ligger utanför VBG... jättefint, men tyvärr väldigt sällan jag åker dit. Ha en riktigt go dag!

FruNeroLindström sa...

Haha, ja, men ibland har de små rätt, för du var ju också duktig som var ute å åkte.
Längtar till den dagen Stella kan följa med.
Nu blir det tyvärr inte mycket åkt pga att det inte funkar med barnvagn och hund runt midjan ;)
Har testat åka med hunden, men hon skulle ju bara tävla så fick ju inget jobba själv ;)
Men här får det bli en mysig ute tur till pulkabacken sen istället. Känner att jag vill passa på att vara ute idag när jag är hemma för att komma igång att äta ordentligt igen.
Ha en mysig Tisdag, Kram Malin

Anette Ryan sa...

Vad kul med langdakning, de flesta aker ju "bara" utfor. Tror och tycker som du att det ar viktigt att vara ute i naturen och rora pa sig pa olika satt. Fast nar jag var liten hade vi bara langdskidor. Jag minns att jag tyckte det blev pinsamt nar jag kom upp i tidiga tonaren att aka langdskidor med mina foraldrar. Ingen annan akte ju sa, alla andra akte slalom da. Men idag skulle jag tycka det var kul att aka. Men nu bor jag ju pa andra sidan jorden och vi har ju inte sa mycket sno har att det alltid rakcer till for sadana aktiviteter och om det finns ar det valdigt dyrt.
Kram Anette

Min plats i solen sa...

Vad duktig hon är er N. :) Och du har så rätt, det är bra glest nuförtiden då det gäller barn och ungdomar utomhus. Vi bor på landsbygden med skogen runt omkring oss och det är väldigt sällan numera som det syns några barn i skogen. I och för sig har våra döttrar varit glada över att få ha sina kojor och hemliga ställen ifred genom åren men nog är det bra sorgligt alltid.

Kram Lotta

Postadress Torslanda sa...

Heja er! Vi åker skridskor fast vill börja åka skidor med E oxkså

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Jamen exakt....mer friluftsliv åt folket !!
Lätt för mej att säga förstås som älskar detta..ser så vackert ut där ni tar er fram i längdspåret.
När jag o min lilleman åker vill han att vi leker Nortugg och Hellner. Han är Hellner o vinner alltid !


Kramar