måndag 12 maj 2014

På tu man hand.


 
I fredags hämta jag barnen direkt efter de slutat och skjutsa dom till farmor och farfar sen styrde mannen och jag bilen mot Uppsala för en helg på tu man hand. Förra våren fick jag presentkort på 2 hotellnätter och det vore ju dumt om de gick förlorade.
 
 
Vi bodde på First hotell Linné med utsikt över Linnés trädgård. Det låg bra mitt i stan så bilen behövde vi inte använda utan vi strosa runt där bland studenter och cyklister. Gick en långpromenad utmed Fyrisån och tillbaka. Åt lunch på Terassen och bara tog det lugnt. Lite shopping och turistande. Domkyrkan låg där stor och ståtlig. Vi kika in lite fint då det pågick nån konfirmationsgrej, lite museum avverka vi och tog en runda runt slottet där en cykeltävling var igång. Trötta i fötterna tog vi oss tillbaka till hotellet för en snabb paus innan middagen intogs på resturang Lingon, sen blev det bio. 12 years a slave. Bra hemsk film.


 
Söndagen starta med hotellfrukost och utcheck. Sen rulla vi bort till Gamla Uppsala högar. En massa gravkullar som låg där och en fin gammal kyrka, före detta domkyrka. Vidare till Ulva Kvarn och titta på glashyttan. Helgen var slut för denna gång och dags att bege sig hemåt. Samla in barnen och njuta av att få komma hem. För det är ju så:
Borta bra men hemma bäst!

8 kommentarer:

svart vitt och rött sa...

Åh, vad härligt det där låter! Hotellnätter ska man absolut inte låta vara :-) Ha en go start på veckan!

svart vitt och rött sa...

Åh, vad härligt det där låter! Hotellnätter ska man absolut inte låta vara :-) Ha en go start på veckan!

Home2tiny sa...

Låter som en härlig helg, de där dagarna på tu man hand är så viktiga o behövs lite då o då. Kramisar Tina

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Men så gött !! På tu man hand det är lyx det !!

Kraaaam

Hannis sa...

Oj, ni hann med mycket!
Kul men som sagt det är alltid bästa känslan att komma hem.

Tror nog att ni var vid lotterna mot Tunabackar.
Min ligger mera centralt, 5 minuter från city.

Kram Hannis

Maria - Wikers Liv sa...

Tid på tu man hand är så viktigt!
Kul att ni valde Uppsal, "min stad" eller nja... min grannstad i alla fall, men det är till Uppsala jag åker när jag handlar ;) Lingon är en sommarfavorit för oss ;) :)
Vi passerade slottet med bil vid cykeltävlingen i lördags ;)
Kram/Maria

kavallinskan sa...

Vad härligt det låter, mysigt att få vara på tu man hand! Kram viktoria

Villa Ell sa...

Ni hann med mycket :-) så härligt att åka iväg på tu man hand! Sådant behövs en paus från vardagen
Kram Sandra