torsdag 8 maj 2014

Veckans recept i repris.

Denna vecka gick fort, redan torsdag och helgen är påväg. Likaså regnet men det behövs. Har varit rätt torrt länge nu och gräset och växterna behöver lite dricka. Ni ska få ett recept som jag tror jag delat med mig av förut men det tål att upprepas. Baguetter som är goda och enkla att göra. Perfekt när man vill impa på gäster med nybakat!


 

Kalljästa Rågbaguetter


 
Till 4 baguetter:

25 g jäst
5 dl vatten
1 msk havssalt
2 msk rapsolja
3 dl fint rågmjöl (165 g)
ca 8 dl vetemjöl (480 g)

 

1. Lös jästen i det kalla vattnet. Tillsätt salt, olja och mjöl. Arbeta kraftigt ihop till en deg.

2. Lägg degen i en oljad, stor bunke. Täck med plastfolie och ställ bunken i kylen 8-12 timmar.

3. Ta ut degen och häll ut den på en mjölad arbetsbänk. Dela degen i fyra delar. Forma till vridna baguetter och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pudra över lite mjöl.

4. Sätt ugnen på 250 grader. Låt brödet jäsa under bakduk va 30 minuter.

5. Grädda brödet mitt i ugnen 15-17 minuter. Låt brödet svalna på galler och servera det nygräddat.

1 kommentar:

A House With A View sa...

Toppenbra recept, detta ska jag testa! Utprintat och sparat i min "matpärm" :)

Kraaaaam aka