fredag 8 april 2011

Det växer något...

...i min rabatt runt flaggstången och jag vet inte vad det är??
Igår tog jag mig ut i stormen och klippte ner lavendeln och kollade alla andra växter som såg halvdöda ut. Menser ni det var dom inte!! Såg ut som långa döda grässtrån som låg helt utslagna och jag tänkte klippa bort alltihopa. Men så såg jag på dessa döda strån kom det knoppar och på en annan växt som såg så torrt och dött ut kom det också knoppar! Jaha, då lät jag dem vara för då lever de i alla fall.  : )


Här har ni rabatten juni 2010 när jag precis satt dit kantstenen som bara låg och drällde i en hög vid huset. Blev mycket bättre så här! Hade även silverek (tror jag det hette) längst fram vid kanten. Dom gilla jag skarpt och nu när snön smält bort såg de nästan intakta ut.
Nedan har ni rabatten som den ser ut nu i april. Lite lätt tråkig och halvdöd ut men så var det ju inte.



Om ni tittar så ser ni att det faktiskt växer en hel del bland löven och på de torra kvistarna.
Men nu till den stora frågan:
Bilden nedan är från flaggrabatten och där kommer det upp något och när jag tänkte efter så satte vi några lökar i sommras som nu börjar ta sig upp. Men vad det var kommer jag inte ihåg och tyvärr tror jag rådjuren varit framme och knippsat två av dom. Hur håller man dom borta??




4 kommentarer:

Helena sa...

Jag använde blodmjöl som köps på i växtbutiken.Tog lite i ett genomskinligt(så syns det mindre)plastglas rörde ut med lite vatten.Täckte med gladpack o gummisnodd runt o stack små hål.Placerade vid sånt jag var extra rädd om(nu har vi ju inhängnat)Nackdelen är att hundar kan vara väldigt förtjusta i detta o när det blir varmt kan det lukta lite.Men det funkar mot rådjuren!
Trevlig Helg!
KRAM från mig!

Fröken Kråknäs på vift sa...

Tänk vilken kraft växterna har som återkommer varje år efter is, snö och kyla.

Kul att du tittade in till mig.

Ha en bra fredag!
Katarina

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!!

Det är så underbart nu när allt börjar att spira och gro i jorden!!..Vilken skillnad det är på bilderna..sommar och tidig vår!!

hoppas att du får en riktigt härlig fredag!!

Kramis Sanne!!

Min plats i solen sa...

Hej Kia!

Härligt när de där små knopparna tittar fram. Det spritter till i hela kroppen av glädje. :)

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med rådjuren. Här för jag en ständig kamp med rådjur och hjortar. För egen del har jag helt enkelt fått försöka låta bli de lökväxter som de inte tycker om. Påskliljor tycker de t.ex. inte om men älskar tulpaner. Jag hoppas att de nu när temperaturena stiger hittar mat någon annanstans än i din rabatt.

Trevlig helg!

Kram Lotta