torsdag 7 februari 2013

Veckans recept + Grattis

Idag säger jag ett stort Grattis till en underbar vän som fyller år! Hoppas du får en toppen dag!
Sen bjuder jag på en hurtbulle. Ett bröd som jag bakar ofta och som är gott och enkelt.

 
Hurtbulle
2 dl fiberberikat havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossat linfrö
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter el andra nötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
 
4 dl mild yoghurt
 
½ dl flytande honung
 
½ dl lingonsylt
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i honung, sylt och yoghurt. Klicka ner smeten i en smord form. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. Stjälp upp limpan och lår svalna.

5 kommentarer:

Helena sa...

Sånt man bara rör ihop gillar jag.Vi har nån liknande variant på jobbet fast med lingon i istället för nötter.Jättegott oxå.
KRAM från mig!

Tina sa...

Det brödet kallar jag Hälsobröd i min receptbok. Nu kör jag GI och skippar vetemjölet..

kram

Anette Ryan sa...

Det där lät så bra! Passar hos mig prefekt för vi har inte färskjäst i affärerna som i Sverige. Här måste man hitta ett bageri som kan tänkas använda färskjäst, de flesta använder torrjäst. Jag har ett men det ligger typ 15 min med bil ifrån där jag bor och lite "åt fel håll" så det blir bara av när man måste. Så detta kan bli toppen, tror jag utesluter russinen bara.
Ha en underbar dag!
Kram Anette

Anonym sa...

Tack du är för underbar! Om det nu är mig du menar. ;)

Kram Mikaela

Emilias sa...

Hej!
Åh vad gott det där brödet ser ut :)

Det gick tyvärr inte att anmäla sig så man får picknick korg på tjejmilen.. Men vi är anmälda som en kvartett så man kunde vara med o tävla om fina priser :)

Kramkram