onsdag 17 augusti 2011

Grövelsjön dag 2


Dag 2 började med havregrynsgröt med äppelmos ute i det fria. Vädret var på topp, klarblå himmel! Vi packa ihop och gav oss av mot Hävlingekläppen där vi tänkte ta en topptur.



Lite större bäckar att ta sig över var inte så lätt för M som hade gympadojjor. Men tillslut fick hon slänga över ryggsäcken till sin pappa och sen hoppa själv. : ) Gick bra.


Nu lura jag upp dem på Hävlingekläppen, 1068 m. De var inte jättesugna men jag styrde kosan paralellt med stigen så vi hamna lite högre upp och där lämna vi väskorna och gick upp. Utan packning gick det betydligt lättare och alla var glada när vi kom upp och såg utsikten.



Renar fanns det gott om och de var inte speciellt skygga av sig även fast Zigge var med så gick de rätt så nära. Zigge tyckte de var spännande. Efter toppturen följde vi markerad stig ett tag sen så vek vi av på en omarkerad stig som gick över berget Pråahta, 1060m. Även om det var lika högt som Hävlingekläppen så blir det inte samma känsla när berget är så stort och utdraget. Fanns liksom ingen topp och det var en väldigt svag lutning uppåt.


Väl uppe hitta vi en sjö som vi slog upp tältet vid och lite senare kom de några andra vandrare som tälta på andra sidan sjön med ett likadant tält som vi. Då både jag och sambon glömt ta med bok eller nått så blev det sängdags tidigt på kvällarna. Vi spela kort en stund och sen kl.20.00 var det God natt. : )

5 kommentarer:

Tina sa...

Min man har varit där, jag gillar inte riktigt att vandra men tittar gärna på bilder.
Ser friskt och härligt ut, förstår att ni sov gott! Tycker det är ganska skön höstluft nu, löpningen går mycket bättre. Att röra på sig är viktigt!

KRAM!

Hannis sa...

Jag blir så imponerad av att folk ger sig iväg och vandrar.
Måste vara en speciell "komma naturen nära"känsla!

Tack för dina peppande kommentarer om min sömnad!
Blir rent ut sagt skitglad över det.
Kram Hannis

Postadress Torslanda sa...

Vilka härliga naturbilder! Fantastiskt! Det ser superskönt ut. Jag har vandrat en gång för många, många år sedan. Nu blev jag lite inspirerad.

Helena sa...

O vad härligt det ser ut!Jag gillar friluftsliv om det finns toalett :-)
En köksträdgård på G spännande!
KRAM från mig!

A House With A View sa...

Jag blir så sugen på att vandra när jag ser dina fina bilder!!! Verkar vara så roligt!!! Har faktiskt aldrig gjort det, vissa här hemma är inte så där överförtjust i det så det faller då inte alla är intresserade. Ha det så jättebra!

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam aka