tisdag 6 september 2011

Veckans recept

Timjankyckling med svampstuvning
Bild från ica.se

Timjankyckling med svampstuvning


Portioner: 4

Ingredienser

ca 900 g kycklinglårfiléer
1 kruka timjan (repad)
3 vitlöksklyftor (utan skal)
rivet skal av 1 citron

Stuvning:

2 burkar blandsvamp (à 200 g)
3 msk finhackad schalottenlök
1 tsk finhackad vitlök
1 msk vetemjöl
3 dl matlagningsgrädde
1 msk koncentrerad kalvfond
1/2 dl finhackad persilja
smör och mild olivolja till stekning
salt och peppar

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175°C. Krydda filéerna med 1/2 tsk salt och 2 krm peppar och lägg i en ugnssäker form.

2. Grovhacka timjanen och vitlöken. Blanda med citronskalet. Fördela blandningen på kycklinglårfiléerna. Tillaga i ugnen på mellersta falsen i ca 30 minuter.

3. Låt svampen rinna av. Grovhacka den.

4. Fräs svamp, lök och vitlök i het panna i smör. Pudra över mjölet och fräs en stund till.

5. Tillsätt grädde och kalvfond. Låt koka ihop på medelvärme till krämig konsistens. Smaka av med 2 krm salt och 1 krm nymalen vitpeppar. Vänd ner persiljan. Servera kycklingen med svampstuvning, potatisklyftor och gärna rönnbärsgelé.


Det här är en favorit och den har jag önskat mig till middag på min födelsedag.



4 kommentarer:

TIDSOPTIMISTEN sa...

Då håller jag tummarna att ovan hamnar på middagsbordet denna viktiga dag. Låter mumsigt ;)

Kram F

A House With A View sa...

Ja men gud vad det där lät gott!!! När fyller du år? Kyckling är riktigt gott tycker jag, liksom svamp och kombinationen är ju suverän!!!

Stoooooooooooor kraaaaaaaaaaaaam aka

Tina sa...

Kyckling kan jag äta flera gånger i veckan, så gott!

kram

Bella sa...

Mmmm... Det där lät ju riktigt smarrigt! Kycklingt är ju så gott och går att variera i evighet. Tack för receptet, det ska jag prova nån dag!

Kramar Bella