tisdag 13 september 2011

Veckans recept

Fiskgryta för Sjöbusar

4port

400 g torskfile eller sej
1 morot
1 purjolök
1 tsk curry
6 dl fiskbuljong
6 potatisar
1 msk tomatpure
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
1/2 krm svartpeppar
1 röd paprika
3/4 dl grädde
1 msk vetemjöl

Skala moroten och skär den i slantar. Skölj och skär purjon i ringar. Fräs lök, morot och curry i en kastrull. Häll över buljongen och låt den koka upp. Skala potatisen och skär i fyra delar. Skär fisken i bitar. Lägg ner potatisen i buljongen. Tillsätt tomatpure, vitlök, salt och peppar. Koka under lock ca 10 minuter. Lägg ner fisken och koka ytterligare 5 minuter tills fisken är vit och morötter och potatis är mjuka. Skär paprikan i strimlor och tillsätt den. Blanda samman grädde och vetemjöl coh häll ner redningen i grytan. Koka ytterligare i 3 minuter.
Servera i djupa tallrikar med nybakat bröd.


Tack för alla gratulationer!

3 kommentarer:

A House With A View sa...

Mmmmm låter jättegott!! Jag gillar fisk, tack för receptet!!! Och stooort grattis i efterskott!! Vilka jättefina stövlar du fick, kanon!!! Förstår att du är glad i all uppvaktning!!!

Stoooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaam aka

Hannis sa...

Lät gott!
Och passar perfekt, jag jagar nya recept=))
Känns som att jag kör på samma gamla vanliga hela tiden nu.

Ha en fin dag!

Tina sa...

Smaskens, känner mig nästan som en sjöbuse. Saltet från havet blåser ända upp till mig...
Blev lite nyfiken om vad du skrev...

kramen